Villkor för leverantörer

1. Bakgrundsinformation

Procompare är ett företag inom informations- och kommunikationsbranschen och erbjuder en tekniks plattform som hjälper Leverantörer (företag eller privatpersoner) att skaffa nya kunder genom att skicka dem verifierade försäljningsleads för sina tjänster. Procompare erbjuder ett prenumeration på sina Leadgenereringstjänster till Leverantörer som vill få verifierade försäljningsleads. Procompare debiterar dessa Leverantörer på basis av ”Pay-per-Lead”, dvs. Leverantörer betalar för varje Lead som skickas till dem i enlighet med deras prenumeration. Procompare fungerar bara som mellanhand och garanterar inte att användarna kommer att beställa från Leverantörerna.

2. Definitioner av termer

I detta avtal, såvida det inte är klart oförenligt med eller på annat sätt anges i sammanhanget, ska följande termer ha de betydelser som tilldelas dem nedan:

Startdatum” betyder det datum från vilket Leverantören begär Procompare att börja använda tjänsten;
Lead” betyder en enskild Användares förfrågning om en offert från en Leverantör;
Leadgenereringsregion(er)” avser den eller de regioner som en Leverantör prenumererar på för att ta emot Leads. 
Leadgenereringstjänstens kategorier” avser de typer av Leads som Leverantören prenumererar på att få från Procompare, varvid man har kommit överens om att beslutet att inkludera en enskild Lead i kategorin alltid sker enligt Procompares enda men rimliga gottfinnande; 
Månadsbudget” avser Leverantörens månatliga gräns baserat på det Pris per Lead som den förbinder sig att betala till Procompare for Leads under en given kalendermånad, under den prenumerationstid som anges i orderformuläret och som kan ökas efter överenskommelse mellan parterna och registreras skriftligen då och då;
Order” avser Leverantörens order för specifika typer av Leads i enlighet med Procompares Leadgenereringstjänstens kategorier och Leadgenereringsregioner, med förbehåll för betalning av priserna för Prenumerationstiden, vilken order anses vara fullbordad vid undertecknandet av Orderformuläret;
Orderformulär” betyder formuläret som publiceras på Webbplatsen, fyllt i av Leverantören för att ingå avtal om tjänsterna från Procompare;
"Priser” betyder Procompares priser enligt avsnitt 4 nedan, som debiteras Leverantören för tjänsten;
Procompare” betyder organisationen som driver denna Webbplats; 
Leverantör(er)” betyder en juridisk enhet eller en person som beställde Tjänsten från Procompare;
Offert” avser Leverantören som ger Användaren en offert för Leverantörens egna tjänster eller produkter enligt begäran i Leadet, vilken offert måste gälla i minst tre dagar; 
“Tjänst(er)” avser den Leadgenereringstjänst som erbjuds av Procompare till Leverantörer genom att skicka Leads till en Leverantör, enligt order i Orderformuläret. Procompare skickar Leads till Leverantören i enlighet med specifikationerna som anges i Orderformuläret och debiterar Leverantören på en betala-per-lead-basis;
Prenumeration” betyder Leverantörens prenumeration på Procompares Tjänst.
“Prenumerationstid” avser den period under vilken Leverantören prenumererar på Tjänsten som beskrivs i Orderformuläret och med förbehåll för avbeställnings- och återbetalningspolicy som anges i avsnitt 6 nedan.; 
Användare” avser Användaren (oavsett om det är en juridisk enhet eller en enskild person) på Webbplatsen som kräver Offerter på tjänster eller produkter från en Leverantör;
Webbplats” betyder Procompares webbplats(er) procompare.se, och ska innehålla alla sidor därpå, eller andra webbplatser som hänvisas däri, och används med förbehåll för webbplatsens villkor/rättslig meddelanden;

3. Leadgenereringstjänst

Det överenskommas härmed att Procompare självständigt bestämmer när och på vilket sätt det kommer att generera Leads för Leverantören samt antalet Leads det kommer att generera eller förmedla till en Leverantör. 

Procompare ger inga garantier angående omfattningen eller innehållet i de Leads som en Leverantör kommer att få, vilka alltid är föremål för de uppgifter som tillhandahålls av Användarna till Procompare.

Procompare vidarebefordrar Användarnas kontaktinformation till Leverantören, t.ex. deras förnamn, efternamn, telefonnummer, e-postadress, hemadress och annan information som rör deras förfrågning om en Offert, och Leverantören samtycker till att informationen lämnas ut till Användaren, inklusive publicering av eventuella omdömen, berättelser eller kommentarer från Användaren med avseende på Leverantörens tjänster eller produkter. Leverantören samtycker till att inte göra några offentliga kommentarer om Procompare utan att först få dess skriftliga godkännande.

Procompare är inte ansvarig eller anses vara ansvarig för någon försening eller förlust eller ökade kostnader eller oförutsedda tekniska problem som rör eller hindrar Leverantören från att ta emot Leads eller svara på dem, eller på något annat sätt som påverkar Leverantörens Offert, och Leverantören ersätter härmed Procompare, dess anställda, styrelseledamöter och aktieägare mot alla anspråk, inklusive för skador i detta avseende som Leverantören, dess anställda, styrelseledamöter och/eller aktieägare lidit. 

Leverantören medger och godkänner härmed att den förstår att Tjänsten som mottas från Procompare inte motsvarar försäljning och att Procompare inte garanterar att Användarna kommer att beställa Leverantörens produkter och/eller tjänster, eller att Användaren har de finansiella medlen att köpa Leverantörens tjänster eller produkter eller att betala för samma och Leverantören håller Procompare, dess anställda, styrelseledamöter och aktieägare oskadliga och fri från något ansvar, anspråk, motkrav, förlust eller skador i detta avseende. Det är därför överenskommet och förstått att Procompare endast tillhandahåller Leads som omfattas av villkoren i detta avtal och ger ingen representation eller garanti för vinst, erbjudanden eller säljbarhet.

Leverantören garanterar att den är vederbörligen registrerad hos berörda myndigheter eller branschorgan, där så krävs, uppfyller sina skattefrågor och kommer att utföra tjänster och/eller leverera produkter som hänför sig till genererade Leads i enlighet med all tillämplig lagstiftning och standarder i Sverige, inklusive men inte begränsat till alla tillämpliga dataskydds- och sekretesslagar, och med den högsta grad av omsorg och skicklighet och med expertkunskap som krävs inom dess bransch eller yrke. 

Procompare ansvarar inte för någon tvist mellan Leverantören och Användaren, oavsett vad som uppstår, eftersom den bara fungerar som mellanhand, och följaktligen kommer Procompare inte heller att vara ansvarig för villkoren i något Offert eller avtal mellan Leverantören och Användaren, dess förberedelse, verkställighet och juridiska och andra konsekvenser som bland annat följer av implementering, uppsägning eller överträdelse av en sådan Offert eller efterföljande avtal eller från underlåtenhet att komma överens, eller att registrera villkoren för ett avtal på något sätt. Leverantören är ensam ansvarig för sitt avtalsförhållande med Användaren, och ersätter härmed Procompare, dess anställda, styrelseledamöter och aktieägare mot alla anspråk, motkrav, förlust eller skador som den eller Procompare lidit eller väckt mot den eller Procompare av Användaren, Tredje part, som en följd av Tjänsten.

Procompare tar ansvar för alla aspekter som rör transaktionen mellan Leverantören och Procompare (men under inga omständigheter för transaktionen mellan Användaren och Leverantören), inklusive behandlingen av Orderformuläret och säkerställande att Leads och all annan information som avtalas för överförs till Leverantören i termer av Orderformuläret, kundtjänst och support, tvistlösning och leverans av Leads till Leverantören.

4. Priser och betalning

Kostnadsfritt för Användare: Procompare debiterar inte Användare för deras användning av Procompare-webbplatsen eller deras förfrågning om Offert eller Leads och endast Leverantörerna betalar för tjänsterna.

Prislista: Priset på en enskild Lead som skickas från Procompare till Leverantören publiceras på https://www.procompare.se/price-list, och alla priser är i svenska kronor och moms exklusive. Det är Leverantörens skyldighet att utnyttja dessa priser.

Betalning per Lead som skickas till Leverantören: Leverantören och Procompare överenskommer härmed att Leverantören ska betala Priserna till Procompare baserat på dess publicerade Pris i Prislistan för varje Lead som skickas till Leverantören som beskrivs i Orderformuläret. Priserna som ska betalas till Procompare för dess Leadgenerering är föremål för Leverantörens Månatliga budget som anges i Orderformuläret eller uppdateras därefter. 

Månadsbudget: Procompare skickar inte Leads till Leverantören när Leverantören har fått tillräckligt med Leads för att uppfylla sin Månadsbudget under en kalendermånad. Om budgeten inte uppnås under en kalendermånad överförs resten av Leverantörens Månatliga budget till nästa kalendermånad.

Förfallodag för betalning: Leverantören godkänner att betala de Priser som ska betalas till Procompare med avseende på det Pris per Lead som Procompare tillhandahåller till Leverantören inom 7 kalenderdagar efter mottagande av en faktura, utan avdrag eller kvittning eller innehav av betalning för ett motkrav eller av någon annan anledning.

Prisförändring: Procompare måste informera Leverantören om en ändring av sina Priser via e-post minst 8 dagar före implementering av nya priser för Tjänsten, som kommer att publiceras på dess Webbplats. Leverantören godkänner det nya Priset om han/hon inte bestrider det skriftligen inom åtta kalenderdagar efter att ha mottagit meddelandet om avgiftsändringen. Om Leverantören bestrider de nya Priserna, som krävs ovan, ska deras Order anses ha annullerats i kraft dagen innan Procompare börjar ta ut de nya Priserna.

Om Leverantören misslyckas, vägrar eller försummar att betala Procompare fakturan i tid enligt vad som anges ovan, kan Procompare välja att debitera ränta på det utestående beloppet till den föreskrivna lagliga räntan som är tillämplig då och då från förfallodagen till full betalning, beräknas i efterskott varje månad och beräknas årligen.

5. Betalningsalternativ

Procompare.se debiterar Leverantörer vid deras val antingen genom förskottsbetalning eller efter utfärdande av en faktura ("efterskottsbetalning"). Alla betalningar måste göras enligt nedan och på ingen annan basis.

Efterskottsbetalning: Procompare fakturerar Leverantören varje månad i efterskott för den tillhandahållna Tjänsten baserat på Leads som skickas till Leverantören och Priset per Lead.

Förskottsbetalning (återkommande betalning): Procompare fakturerar Leverantören månadsvis i förskott. Procompare debiterar den Månatliga budgeten som anges i Orderformuläret på Startdatumet för den första månaden och sedan i slutet av varje månad för den följande månaden. Om Leverantören annullerar Orderformuläret, kommer de fortfarande att få Leads för den månatliga budgeten som betalats i förskott, tills medlen är helt förbrukade.

Procompare erbjuder följande betalningsmetoder: Autogiro, EFT-överföring, Visa och MasterCard, återkommande Visa och MasterCard-betalning.

Trots andra bestämmelser i betalningsalternativen som har valts av Leverantören har Procompare rätt att kräva förskottsbetalning från Leverantören innan de skickar Leads till Leverantören där Procompare anser det vara lämpligt efter eget gottfinnande.

6. Annullerings- och återbetalningspolicy 

Leverantören har rätt att säga upp prenumerationen på Tjänsten genom att med 30 dagars varsel skriftligen meddela Procompare om detta. Leverantören gör detta genom att skicka en begäran om uppsägning till info@procompare.se och en sådan uppsägning träder i kraft efter 48-timmarsperioden utan böter betalas av Leverantören, men för förskottsbetalningarna först när Månadsbudgeten är slut. 

Betalningarna till Procompare för Tjänsten återbetalas inte. Ändå kan Procompare efter eget gottfinnande överväga ansökan om återbetalning och kommer att behandla din skriftliga begäran som Procompare anser vara giltig inom trettio (30) dagar efter mottagandet. Du kan begära en avbokning eller återbetalning genom att skicka din förfrågan till info@procompare.co.za. Om du avbryter Tjänsten när som helst utan att följa den här processen kommer du inte att få någon återbetalning.

Om du fick en Lead som är oförenlig med din Order, skulle du misslyckas med att ta emot några Leads under en period som överstiger 30 dagar på grund av frånvaro av Användare för den specifika kategorin av Leads, eller om kontaktuppgifterna i Lead är ogiltiga måste du informera oss inom 30 dagar efter att du fått en Lead för att kvalificera dig för en kredit genom att skicka ett e-postmeddelande till info@procompare.se. Procompare kommer att genomföra en granskning och överväga begäran efter eget gottfinnande. Alla förfrågningar som visar sig vara giltiga kommer att resultera i att Procompare krediterar ditt konto hos Procompare. Procompare tillhandahåller inga kontant- eller kreditkortsåterbetalningar under dessa omständigheter.

7. Datasäkerhet - vidarebefordran och bearbetning av data

Genom att underteckna Ordern åtar sig Leverantören att känna till Procompares Integritetspolicy (http://procompare.se/integritetspolicy) och att den strikt ska följa densamma.

Procompare ska vidta alla rimliga åtgärder för att skydda Användarnas personliga information. I denna klausul ska "personlig information" definieras såsom anges I Dataskyddsförordningen (GDPR). Du kan läsa mer om GDPR här: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/eu-data-protection-rules_sv#gdpr-en-framgng.

Procompare ska vidarebefordra Användarnas personliga eller andra uppgifter till Leverantören i syfte att behandla en förfrågning om en Offert, och Leverantören godkänner och garanterar att den endast kommer att använda och bearbeta Användarnas uppgifter i syfte att förbereda en Offert och/eller ingå ett affärsavtal med den Användaren, och Leverantören garanterar vidare att den kommer att behandla all personlig information i enlighet med lagen om skydd av personlig information, liksom all annan lagstiftning som är tillämplig på den.

Leverantören erkänner att syftet med databehandling uteslutande bestäms av Procompare.

Leverantören åtar sig att de på ett adekvat sätt kommer att skydda Användardata som de får från Procompare i syfte att behandla uppgifterna för att generera Offerten och för att agera eller genomföra accepterade Offert eller avtal som ingåtts med Användarna.

Detta inkluderar följande:
Meddelande om dataintrång:

I händelse av ett personuppgiftsintrång förbinder sig leverantören att omedelbart meddela Användaren.

8. Leveranspolicy

Tjänsten från Procompare påbörjas inom tre arbetsdagar från mottagandet av Orderformuläret och Leverantören har gjort betalningen, beroende på tillgänglighet av Användare som är intresserade av Leverantörens produkter och tjänster, vilket kan orsaka en försening i mottagandet av Leads.

9. Procompares rättigheter

Procompare förbehåller sig rätten att ändra eller tillfälligt eller permanent säga upp Tjänsten utan föregående varning.

Procompare förbehåller sig rätten att ibland ändra de allmänna villkoren och anbringa ändringsdatumet på de uppdaterade villkoren och samtycker till att omedelbart sprida detta till Leverantören. 

Leverantören godkänner att Användarna granskar deras tjänster och/eller produkter på Webbplatsen och att Procompare har rätt att publicera och granska Leverantörens betyg i syfte att säkerställa högre tjänstekvalitet. Observera också att marknadsföringsmaterial som Procompare skapar från tid till tid inte får användas av Leverantören på något sätt eller i någon form, förutom enligt ett skriftligt licensavtal mellan sådan Leverantör och Procompare.

Procompare förbehåller sig rätten att, efter eget gottfinnande, avsluta ett samarbete med en Leverantör när som helst utan föregående varning i händelse av men inte begränsat till brott mot dessa villkor, uppförande, upprepade klagomål från Användarna, upplevt dåligt online-rykte om Leverantören, dålig kreditpoäng och underlåtenhet att betala fakturor före förfallodagen.

10. Tillämplig lag och lösning av tvister

Parterna är överens om att lagarna i Sverige ska vara tillämpliga på dessa Användarvillkor, deras tolkning och alla frågor i samband därmed. I händelse av tvister överensstämmer Leverantören och Procompare att först försöka lösa tvisten genom förhandling inom 14 dagar efter att en sådan tvist har meddelats skriftligen, och efter att förhandlingarna har misslyckats är parterna överens om att endera parten först då får inleda rättsliga förfaranden vid en domstol i Procompares etableringsort.